Zoek
Sluiten

Klettergarten Pfennigsteinmauer

Losenstein, Oberösterreich, Österreich
55 meter hoge wand met veel lonende routes in de 8e en vooral de 9e graad. Lange, plaatachtige tot licht overhangende wandklimmen, meestal op kleine richels, vaak ook korte dakhellingen en multi-pitch routes. In het rechterdeel van de wand zijn de afgelopen jaren talloze nieuwe routes geopend.

Routes
65 routes van 6 - 10 (15 - 55 meter)

Topos en routebeschrijvingen vind je op

Beste moment van de dag/seizoen
Op het zuiden, zeer zonnig in het midden en het rechter muurgedeelte (geschikt voor de winter), loofbomen in het linker muurgedeelte (het hele jaar door klimmen mogelijk). In december zon tot ongeveer 15:00 uur.

Rotssamenstelling
Compacte ruwe kalksteen, richelklimmen

Ambiance
Rustig gelegen, indrukwekkende wand, sportieve beoordeling, overwegend gemakkelijk toegankelijk gebied.

Aanpak
Ga zoals bij de Nußwand en volg het wandelpad ongeveer 100 meter tot het einde van het bos. Ga nu direct voor een vervallen hoge tribune rechtsaf bergafwaarts naar de kruising van een pad van rechts. Verder bergafwaarts links aanhouden, voor de linker grenssteen van de Pfennigsteinwand weer rechtsaf bergafwaarts en ten slotte linksaf onder de wand door.

Of sla vanaf de preekstoel met de bocht naar links van het wandelpad (zie toegang Nußwand) rechtsaf een onopvallend pad in. Dit komt uit op het pad vanaf de Hochstand.
Wandeltijd vanaf Hackerbauer 15 tot 20 minuten.

Afstand
Vanaf Losenstein ca. 2,3 km | ca. 5 minuten reistijd

Belangrijke opmerkingen
Een groot deel van de route is meer dan 30 meter lang, soms meer dan 35 meter. Wees bijzonder voorzichtig bij het afdalen! Het is essentieel om een 70 m, of nog beter een 80 m lang touw te gebruiken en ervoor te zorgen dat het uiteinde van het touw correct is afgebonden!

Contact & service

Infostelle Reichraming
Eisenstraße 75
4462 Reichraming

Wij spreken de volgende talen