Op 30 september 1957 reed de Salzkammergutbahn voor de laatste keer over het traject tussen Salzburg en Bad Ischl, waarmee een einde kwam aan een bewogen geschiedenis vanaf de oprichting tot aan de sluiting. Ook al werden er 7o.ooo handtekeningen verzameld om de spoorweg in bedrijf te houden, het einde van de kleine spoorweg kon niet worden voorkomen.
Veel inwoners van Salzkammergut en toeristen hebben op de dampende en roetende spoorlijn gereisd en herinneren zich veel verhalen, incidenten en ongelukken, maar vooral ook een aantal prachtige, contemplatieve uren.
Het eerste deel van de spoorlijn werd geopend in 1890. Keizer Frans Jozef reisde er ook op. Met een lengte van 66,9 kilometer langs een romantische route, was het niet alleen een transportverbinding, maar ook een verrijking voor het toerisme. Zes tunnels en 24 gewaagde bruggen onderstreepten ook het bergachtige karakter van de spoorweg. Het feit dat er sinds 2005 inspanningen worden gedaan om de spoorweg nieuw leven in te blazen, laat ook zien hoe stevig deze is verankerd in de bevolking.
De spoorweg kwam ook voor in de film met het lied "Zwischen Salzburg und Bad Ischl". Maar onvergetelijk is de operette "Der feurige Elias" van Rudi Gfaller, die de spoorweg herdenkt en waarvan de première plaatsvond op 27 juli 1963 op het Operette Festival in Bad Ischl.
Tekstbron: Museum van de stad Bad Ischl
Wendt u zich voor informatie tot het contact.